DZIEŃ STRAŻAKA
W miniony wtorek na terenie Jednostki Ratowniczo-Gaśniczej nr 1 w...
2025-05-12

2025-05-12
KOLEJNA PORAŻKA»2025-05-08
II WEJHER DRAGON JUDO CUP»2025-05-07
CZEKA NAS WIELKI TENIS»2025-05-05
DOMOWA PORAŻKA»

KOMUNIKACJA DROŻEJE
2023-02-09 14:29:02

Podwyżka cen biletów okresowych MZK, przy zachowaniu dotychczasowej ceny biletów jednorazowych. Radni przyjęli uchwałę o zmianach w taryfach miejskich przewozów autobusowych, realizując w ten sposób rekomendację Metropolitalnego Związku Komunikacyjnego Zatoki Gdańskiej, której Wejherowo jest członkiem.
Nadzwyczajna Sesja Rady Miasta Wejherowo jak odbyła się w czwartek 9 lutego br. zwołana została przede wszystkim w celu uchwalenia zmian w wysokości cen biletów komunikacji miejskiej. Pewne zamieszanie wśród części radnych wywołała treść uchwały, która to zakładała uchwalenie cen maksymalnych za przewozy autobusowe na liniach obsługiwanych prze MZK Wejherowo. Projekt zakładał bowiem, że cena biletu jednorazowego normalnego może wynosić 6 zł. Na pytania radnych zastępca Prezydenta Beata Rutkiewicz wyjaśniała, że przyjęcie uchwały o cenach maksymalnych nie oznacza automatycznego ich wprowadzenia. O tym decydować będzie Prezydent Wejherowa, a uchwała ma mu dać swobodę w podjęciu takiej decyzji. Jednocześnie zadeklarowała, że cena biletu jednorazowe w roku 2023 wynosić będzie nadal 4,80 zł (normalny) i 2,40 zł (ulgowy).
Wzrastają za to ceny biletów okresowych. Od 3 kwietnia 2023 r. wynosić będą one odpowiednio:
- miesięczny imienny – 118 zł (normalny), 59 zł (ulgowy),
- 24-godzinny imienny – 22 zł (normalny), 11 zł (ulgowy),
- 24-godzinny na okaziciela – 22 zł,
- miesięczny na okaziciela – 137 zł,
- 5-dniowy na okaziciela – 32 zł.
W uzasadnieniu podwyżek usłyszeliśmy, że są one wynikiem znacznego wzrostu cen paliw i nośników energii oraz pozostałych nośników kosztów jakie ponosi MZK Wejherowo. Jednocześnie zastępca Prezydenta podkreślała, że uchwalone podwyżki cen biletów okresowych są mniejsze od poziomu inflacji, a znaczna część wzrostu kosztów utrzymania komunikacji w sieci MZK Wejherowo poniesie budżet miasta.
Oznacza to, że mieszkańcy zapłacą dwa razy. Bezpośrednio w formie wyższych cen za bilety okresowe oraz pośrednio w formie dodatkowej dotacji z budżetu miasta dla MZK Wejherowo.
Głosowanie za podjęciem uchwały o wprowadzeniu maksymalnych cen za usługi przewozowe było podyktowane wcześniejszą uchwałą podjętą przez Metropolitalny Związek Komunikacyjny Zatoki Gdańskiej (MZKZG), którego Wejherowo jest członkiem. Podobną uchwałę albo już przyjęły albo w najbliższych dniach przyjmą pozostałe samorządy wchodzące w skład MZKZG.
W toku dyskusji nad podjęciem uchwały w sprawie ustalenia maksymalnych cen za usługi przewozowe w publicznym transporcie zbiorowym, pojawił się temat pomorskiego systemu transportu publicznego FALA i pomorskiego biletu metropolitalnego (pisaliśmy o tym TUTAJ).
Start tego systemu został przełożony na lipiec br. Miasto Wejherowo, jako jeden z samorządów uczestniczących w tym projekcie, po pomyślnym przetestowaniu systemu, będzie chciało zaoferować to rozwiązanie mieszkańcom miasta, jako dodatkową alternatywę do obecnej oferty przewozowej MZK Wejherowo. Za wprowadzenie systemu odpowiada spółka InnoBalitca, w której Wejherowo jest jednym z mniejszościowych udziałowców. Uruchomienie systemu FALA nie będzie miało wpływu na własną ofertę wejherowskiego przewoźnika.
W dalszej części sesji radni przyjęli uchwały w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego fragmentów miasta Wejherowa w rejonach:
- ulic Sienkiewicza i Sobieskiego,
- ulicy Kotłowskiego,
- w rejonie rzeki Redy na wschód od ul. Chopina,
- w rejonie na wschód od ul. Batalionu Morskiego.
Rada Miast przyjęła także uchwałę w sprawie przystąpienia do sporządzenia Gminnego Programu Rewitalizacji Miasta Wejherowa na lata 2024 – 2033.
Ostatnim punktem sesji było głosowanie w sprawie skargi jaką złożyła część mieszkańców ulic Chopina i Kusocińskiego w związku z wprowadzeniem zmian trasy linii nr 11 i urządzeniem nowej linii autobusowej nr 13 (zmiany te weszły w życie 14 stycznia br. – pisaliśmy o tym TUTAJ). Zdaniem skarżących mieszkających przy ulicach Kusocińskiego i Chopina, przebieg tras obu linii przyczyni się do powstawania korków na ul. Kusocińskiego oraz wzmożonej emisji spalin i zanieczyszczeń. Dodatkowo autobusy przyczyniać się będą do przyspieszonej degradacji nawierzchni ulicy, której parametry techniczne nie odpowiadają potrzebom pojazdów wielkogabarytowych. Mieszkańcy obawiają się także zniszczeń prywatnych budynków w związku z drganiami i wibracjami powodowanym przez przejazd autobusu. Skarżący sugerowali także, że linia nr 13 w jej dotychczasowym przebiegu jest nierentowna.
Radni w większości nie podzielili zastrzeżeń mieszkańców, uznając m.in., że ocenę rentowności linii będzie można dokonać po co najmniej trzech miesiącach jej funkcjonowania, a zastrzeżenia co do szkodliwości autobusów na infrastrukturę drogową oraz budynki mieszkalne są przesadzone i nieuzasadnione. Ostatecznie Rada Miasta podjęła decyzję o odrzuceniu skargi mieszkańców.
Tomasz Magulski
tomasz.magulski@tubawejherowa.pl
-
2025-05-12
-
2025-05-14
-
2025-05-13
2025-05-12 09:51:28
NAJNOWSZE OKAZJE
NAJNOWSZE TUBONY
NAJNOWSZE GAZETKI
swoich znajomych!
z innymi!