WRACAJĄ PIŁKARZE

WRACAJĄ PIŁKARZE

Za dwa tygodnie rusza runda wiosenna II ligi piłki nożnej. Piłkarze Gryfa...
AKCJA "PRĘDKOŚĆ"

AKCJA "PRĘDKOŚĆ"

Dziś i jutro na drogach powiatu wejherowskiego przeprowadzana będzie...
NIEWYBUCH NA KORTACH

NIEWYBUCH NA KORTACH

Niecodzienna sytuacja na terenie wejherowskich kortów tenisowych przy ul....
POLICZONO BEZDOMNYCH

POLICZONO BEZDOMNYCH

W nocy z 13 na 14 lutego br., w całym kraju odbyła się akcja badanie...
DZIWNE ZDARZENIA NA RONDACH

DZIWNE ZDARZENIA NA RONDACH

Rondo, czyli skrzyżowanie o ruchu okrężnym, nie bez racji uważane jest za...
16
Sobota
Luty 2019
Loading...
Poprzedni Luty Następny
Po Wt Śr Cz Pt So Nd
28293031
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
123
imieniny:
Danuty, Daniela, Juliany
Zgłoś wydarzenie Pokaż kalendarz
Strona główna » Nauka

PODPATRYWALI PORTUGALCZYKÓW

2018-07-30 18:46:10

Nauczyciele, terapeuci i wychowawcy z Ośrodka Szkolno-Wychowawczego nr 2 w Wejherowie zapoznawali się z system szkolnictwa w Portugalii. W ramach realizowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego projektu, obserwowali pracę szkół w Lizbonie, ze szczególnym uwzględnieniem kształceniem osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

Wizyta w Portugali odbywała się w ramach projektu "Nowa jakość edukacji dzieci i młodzieży z wadą słuchu – nową szansą na samodzielność i pełną integrację", który trwał od 15.11.2016 r. do 14.06. 2018 r.

W ramach projektu nauczyciele, terapeuci i wychowawcy poznali państwowy system edukacji w Portugalii, a także wspomagający go, finansowany z publicznych pieniędzy, system szkół prywatnych realizowany w rejonach, w których występuje niewystarczająca liczba miejsc w szkołach państwowych. Przyglądali się rozwiązaniom organizacyjnym, finansowym oraz autonomii pedagogicznej jaką cieszy się szkolnictwo prywatne w Portugalii.

Wejherowscy pedagodzy z Ośrodka Szkolno-Wychowawczego najbardziej zainteresowani byli kształceniem osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. W Portugalii większość dzieci potrzebujących kształcenia specjalnego (SEN), w tym niesłyszące, uczy się w szkołach masowych. W ich przypadku przedziały wiekowe określone dla uczniów objętych obowiązkiem szkolnym nie mają zastosowania. Edukacja takich dzieci stawia na integrację, indywidualne podejście i dotyczy każdego dziecka czy nastolatka wykazującego ciągłe trudności na różnych płaszczyznach: komunikacji, uczenia się, mobilności, autonomii, stosunków interpersonalnych czy uczestnictwa społecznego. Dla takich uczniów w szkołach masowych opracowuje się indywidualne programy nauczania, które zawierają raporty na temat ich dotychczasowych wyników w nauce, zakres niezbędnych modyfikacji w programie nauczania, procedurę oceniania, wsparcie specjalistów oraz specjalistyczne wyposażenie. Specjaliści, którzy wspomagają rozwój dzieci zatrudnieni są w krajowych centrach, których w Portugalii jest 25 – tyle ile rejonów administracyjnych. Zatrudnieni tam specjaliści udzielają pomocy zarówno dzieciom jak i dorosłym i robią to nieodpłatnie.

Wszystkie dzieci o stwierdzonej niepełnosprawności mają nieograniczony dostęp do specjalistów. Do wieku trzech lat pomoc taka może odbywać się w domu dziecka. W młodszych klasach niesłyszący uczniowie szczególnie intensywnie pracują z terapeutami mowy, którzy zajmują się budowaniem systemu językowego dziecka i artykulacją. Typowych zajęć logopedycznych w portugalskich szkołach nie prowadzi się.

Kadra Ośrodka Szkolno-Wychowawczego nr 2 w Wejherowie podczas wizyt w placówkach oświatowych w Portugalii zobaczyła, jak w praktyce wygląda edukacja włączająca osób z wadą słuchu. Obserwowali zajęcia w trzech typach szkół: Centrach Edukacji i Rozwoju, szkołach referencyjnych i szkołach ogólnodostępnych.

W nauczaniu niesłyszących w Portugalii stosuje się metodę bimodalną (dwujęzyczną). Dzieci uczą się jednocześnie języka migowego i języka portugalskiego, z tym że język migowy traktowany jest jako język pierwszy. Zajęcia z tego języka odbywają się w ramach zajęć objętych planem lekcji (w Centrach Edukacji i Rozwoju oraz w placówkach referencyjnych) bądź jako zajęcia dodatkowe (w szkołach masowych), w których mogą uczestniczyć wszyscy uczniowie szkoły (też słyszący lecz nieobowiązkowo). We wszystkich placówkach uczniowie niesłyszący od początku do końca kształcenia obowiązkowego mają prawo do tłumacza języka migowego. Nawet jeśli w klasie integracyjnej jest tylko jeden uczeń niesłyszący, obecny jest tłumacz. Dodatkowo, w przypadku dzieci z innymi niepełnosprawnościami, zatrudnia się nauczyciela wspomagającego. Bywa więc, że na lekcji oprócz nauczyciela przedmiotu uczniem opiekują się jeszcze dwie osoby. Podobnie podczas indywidualnej rewalidacji - nauczyciela wspiera pedagog wspomagający i tłumacz języka migowego. Z tej dogodności nie mogą korzystać studenci.

Ciekawostką jest brak internatów, w szkołach w których mogłyby mieszkać dzieci z oddalonych miejscowości. Państwo nie zwraca też kosztów dowozu. Istnieje jednak możliwość zorganizowania dla ucznia nauczania na odległość (e-learning). Inną ciekawostką jest to, że placówki mogą dowolnie organizować nauczanie: stosując 45 minutowe lekcje lub bloki zajęć o długości 90 minut.

Zaskakujące rozwiązania, pokazujące liczenie się z potrzebami niesłyszących, uczestnicy projektu zaobserwowali nawet w architekturze, np. w budynku jednej ze szkół w betonowych ściankach podtrzymujących balkon zaprojektowano okrągłe okienka umożliwiające porozumiewanie się w języku migowym.  

Doświadczenia, jakie przywieźli do Polski uczestnicy projektu, dostarczyły nowych tematów do dyskusji na temat edukacji osób niesłyszących. Niektóre rozwiązania można będzie próbować przenieść na nasz rodzimy grunt, dzięki czemu jakość szkolenia i terapii osób głuchych i niedosłyszących w Ośrodku Szkolno-Wychowawczym nr 2 w Wejherowie niewątpliwie wzrośnie.

opr. qrator

foto: OSW nr 2 Wejherowo



Przeczytaj również
Wywalczona przed stu laty niepodległość była dziełem bardzo wielu ludzi. Największe osobowości tego okresu są znane i upamiętniane. Warto poznać także innych bohaterów, nie mniej ważnych, lecz...

2019-02-07 11:21:43

Przez tydzień grupa wejherowskiej młodzieży przebywała w Niemczech na spotkaniu integracyjnym której motywem przewodnim była demokracja. Projekt pozwolił także młodym Polakom doszlifować...

2019-01-26 11:48:32

Miesiąc temu z inicjatywy Powiatowego Zespołu Palcówek Oświatowo-Wychowawczych odbyło się szkolenie z zakresu piłki siatkowej, którego uczestnikami byli nauczyciele, trenerzy oraz działacze...

2018-12-20 10:39:17

NAJNOWSZE OKAZJE

NAJNOWSZE TUBONY

NAJNOWSZE GAZETKI

Dołącz do
swoich znajomych!