PIŁKA RĘCZNA DZIEWCZĄT
Osiem drużyn reprezentujących szkoły podstawowe z terenu powiatu...
2025-02-06

2025-02-03
POKAZ SIŁY TYTANÓW»2025-01-31
GRAJĄ TYTANI»2025-01-31
MISTRZOWIE FUTSALU»2025-01-20
PIERWSZE ZAWODY»

CZEKANIE NA TUNEL
2024-08-12 10:45:32

Węzeł Zryw to z utęsknieniem wyczekiwana inwestycja drogowa. Mieszkańcy Wejherowa będą musieli jednak uzbroić się w cierpliwość. O ile tunel pod droga wojewódzką nr 468 (ul. Gdańska) jest praktycznie gotowy, to wciąż czekamy na realizację przez PKP PLK wiaduktu pod linią kolejową. Z najnowszych informacji wynika, że jeszcze trochę poczekamy.
Budowa wiaduktu kolejowego Węzła Zryw bezpośrednio zależy od modernizacji linii kolejowej nr 202 na odcinku Gdynia Chylonia – Lębork. Tymczasem PKP Polskie Linie Kolejowe jeszcze nie ogłosiło przetargu na prace budowlane na tym odcinku. Najprawdopodobniej postępowanie przetargowe zostanie ogłoszone w czwartym kwartale 2024 roku – wynika z informacji upublicznionych przez kolejowyportal.pl.
Pierwotnie przetarg miał zostać rozpisany w pierwszej połowie bieżącego roku. Z informacji uzyskanych z zespołu prasowego PKP PLK wynika, że przesunięcie terminu ogłoszenia przetargu spowodowane jest zmianą formuły realizacji umowy. Celem zmiany ma być polepszenie funkcjonalności inwestycji. Niestety, nie wiemy na czym ta zmiana ma polegać oraz jakie korzyści z tego tytułu odniosą pasażerowie.
Ze wcześniejszych informacji wiemy, że projekt modernizacji linii kolejowej nr 202 zakłada m.in. przebudowę wszystkich przystanków i stacji na trasie, w tym stacji Gdynia Chylonia, Rumia, Reda, Wejherowo i Lębork. Planowana jest także budowa nowych przystanków o roboczych nazwach Rumia Biała Rzeka, Reda Gniewowska, Wejherowo-Bolszewo, Gościcino Zielony Dwór, które zwiększą dostęp do kolei w tej części województwa pomorskiego. W ramach inwestycji zbudowany zostanie drugi tor na odcinkach: Gdynia Chylonia – Rumia, Wejherowo – Lębork oraz dwa tory (tzw. aglomeracyjne) na odcinku Rumia – Wejherowo, jako przedłużenie linii kolejowej nr 250. Prace obejmą także przebudowę sieci trakcyjnej, torów i obiektów inżynieryjnych. Wtedy także PKP PLK wybuduje wiadukt pod torami kolejowymi w obrębie Węzła Zryw, co pozwoli zakończyć inwestycję i przekazać ją do użytkowania.
Ze wstępnych analiz wynika, że zakończenie robót (dla których jeszcze nie zostało wszczęte postepowanie przetargowe) miałoby zakończyć się w 2029 r., a inwestycja zostanie sfinansowana ze środków unijnych w ramach programu FEnIKS na lata 2021-2027. Oznacza to, że mieszkańcy Wejherowa na oddanie Węzła Zryw będą musieli poczekać jeszcze co najmniej 5 lat.
Warto przypomnieć, że zgodnie z informacjami podawanymi przez PKP PLK w styczniu 2018 roku, prace projektowe na linii kolejowej nr 202 na odcinku Gdynia Chylonia – Słupsk miały zakończyć się w IV kwartale 2019 roku, a roboty budowlane zaplanowano na lata 2020-2023. Mamy więc bardzo duże opóźnienie w realizacji tego projektu.
Tomasz Magulski
tomasz.magulski@tubawejherowa.pl
Tagi:
tory | stacja | Węzeł Zryw | tunel | wiadukt | PKP | PLK | inwestycja | modernizacja | budowa | linia 202 | Wejherowo | przetarg |-
2025-02-04
-
2025-01-30
-
2025-02-05
2025-02-04 10:55:00
NAJNOWSZE OKAZJE
NAJNOWSZE TUBONY
NAJNOWSZE GAZETKI
swoich znajomych!
z innymi!