WAKACYJNE ROZKŁADY JAZDY

WAKACYJNE ROZKŁADY JAZDY

Sobota to pierwszy dzień wakacji. Tego dnia zacznie obowiązywać letni...
OPOWIEŚCI JACKA CYGANA

OPOWIEŚCI JACKA CYGANA

Gdyby nie on, polska muzyka nie byłaby taka sama. Jego piosenki od lat...
ZŁODZIEJASZEK W RĘKACH POLICJI

ZŁODZIEJASZEK W RĘKACH POLICJI

Dużym tupetem lub dużą bezmyślnością wykazał się 24-latek który kradzionym...
KRADLI KWIATY Z PARKU

KRADLI KWIATY Z PARKU

Aleja różana w wejherowskim parku cieszy oczy mieszkańców i turystów....
POGODA SIĘ POPSUJE

POGODA SIĘ POPSUJE

Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej przestrzega przed pogorszeniem...
23
Sobota
Czerwiec 2018
Loading...
Poprzedni Czerwiec Następny
Po Wt Śr Cz Pt So Nd
28293031
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
1
imieniny:
Albina, Wandy, Zenona
Zgłoś wydarzenie Pokaż kalendarz

CZY BĘDĄ NOWE POCIĄGI?

2018-02-16 22:34:46

Czy SKM Trójmiasto skorzysta z pieniędzy unijnych na zakup nowych składów? Może to okazać się trudniejsze niż się wydaje, a na dodatek za kulisami tli się konflikt między udziałowcami spółki.

Centrum Unijnych Projektów Transportowych zakończyło konkurs, w którym oceniało wnioski o dofinansowanie inwestycji na poprawę transportu w Polsce. Jednym z najwyżej ocenionych wniosków był ten, który złożyła spółka SKM Trójmiasto na zakup 10 nowych składów (elektryczne zespoły trakcyjne). CUPT przyznał jej dofinansowanie w wysokości 160 mln zł, co stanowi połowę kwoty potrzebnej na ich zakup. Druga część musi pochodzić ze środków własnych SKM Trójmiasto. Tu zaczyna się kłopot.

Spółka cieszy się z przyznanej dotacji ale nie ukrywa, że nie dysponuje gotówka w wysokości 160 mln zł. Trzeba będzie te pieniądze jakoś zdobyć. Najbardziej prawdopodobne rozwiązanie to kredyt bankowy lub emisja obligacji. Tylko żeby móc poważnie rozmawiać z bankami lub inwestorami, potrzebne jest pokazanie wieloletniej prognozy finansowej opartej na długoterminowych (najlepiej minimum 10-letnich) umowach realizacji przewozów. Pomóc może w tym praktycznie wyłącznie Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego, który co roku zawiera z przewoźnikiem umowy na realizację przewozów na liniach SKM i PKM. Przetargi organizowane są co roku i zgłasza się do nich tylko SKM Trójmiasto.

Urząd Marszałkowski niekoniecznie pali się do takiego rozwiązania, tym bardziej, że w całej sytuacji widzi szansę na przejęcie kontroli nad spółką. Władze województwa są gotowe wyłożyć całą brakującą kwotę (160 mln zł.) ale w zamian oczekują zwiększenia swoich udziałów w spółce SKM Trójmiasto. Marszałek Mieczysław Struk oświadczył jasno, że samorząd województwa pomorskiego zaangażuje się w zakup nowych pociągów w zamian za objęcia większości udziałów w SKM. Jego zdaniem niedopuszczalna jest sytuacja w której samorząd finansowałby prace przewozowe oraz zakup taboru w spółce, w której nie posiada większościowych udziałów. Tym bardziej, że  samorządowi województwa Spółka SKM jest niezbędna, aby zbudować silny podmiot zajmujący się zintegrowanym systemem transportu na całym Pomorzu. Marszałek Struk powołuje się przy tym na podpisane wiele lat temu umowy, które zobowiązywały rząd do przekazania tych udziałów samorządowi województwa pomorskiego. O takim rozwiązaniu nie chcą słyszeć PKP SA, które są większościowym udziałowcem spółki SKM Trójmiasto.

Obecnie 68 proc. udziałów w SKM ma grupa PKP, a samorząd województwa pomorskiego posiada niecałe 10 proc. Mamy więc inwestycyjny pat ze ścierającymi się interesami dwóch  dużych graczy w tle.

SKM Trójmiasto teoretycznie może ubiegać się o kredyt lub próbować wyemitować obligacje które pozwolą pozyskać brakująca kwotę, lecz jeżeli nie będą mogły wykazać się długoterminową umową na realizację przewozów, to plan może spalić na panewce. Taką umowę można zawrzeć wyłącznie z Urzędem Marszałkowskim Województwa Pomorskiego, które do tej pory zawierało z przewoźnikiem umowy 12-miesięczne, każdorazowo poprzedzone procedurą przetargową. Samorząd proponując przekazanie gotówki spółce w zamian za pozyskaniu większościowego pakietu udziałów aktualnie będących w posiadaniu grupy PKP. Kolej jednak nie chce o tym słyszeć.

Jeżeli obie strony się nie dogadają, to z pozyskania nowych składów nic nie wyjdzie, a przyznana dotacja z Centrum Unijnych Projektów Transportowych przepadnie.

Harmonogram przygotowany przez SKM Trójmiasto zakłada pozyskanie nowych składów w latach 2021 – 2023. Przed tym terminem trzeba rozwiązać problem brakującego wkładu własnego.

Tomasz Magulski

tomasz.magulski@tubawejherowa.pl



Przeczytaj również
Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej przestrzega przed pogorszeniem się pogody w drugiej części czwartku. Grożą nam gwałtowne burze i opady deszczu z gradem. Ma się także wyraźnie obniżyć...

2018-06-21 13:50:28

Wraz z nadejściem wakacji, Centra Handlowe Auchan w całej Polsce przygotowują akcje edukacyjną pod hasłem "Bezpieczne wakacje", która ma na celu przypominanie rodzinom o potencjalnych...

2018-06-19 19:11:11

W najbliższą sobotę mali goście Centrum Handlowego Auchan – Port Rumia. przekonają się, jak wiele ciekawych sztuczek i eksperymentów można wykonać z kroplą wody. Maluchy dowiedzą się, że woda...

2018-06-08 14:41:00

NAJNOWSZE OKAZJE

NAJNOWSZE TUBONY

NAJNOWSZE GAZETKI

Dołącz do
swoich znajomych!