GRAJĄ TYTANI

GRAJĄ TYTANI

Czy będzie trzecie z rzędu zwycięstwo Tytanów. Nas szczypiorniści w tym...
PRZETARG ROZSTRZYGNIĘTY

PRZETARG ROZSTRZYGNIĘTY

Kolejny krok w drodze do zakupy hybrydowych autobusów, które będą wozić...
MŁODY WANDAL

MŁODY WANDAL

Nie wiadomo co było powodem niszczycielskiego szału w jaki wpadł 17-latek,...
RADA RYNKU PRACY

RADA RYNKU PRACY

Starosta Wejherowski wręczył nominacje i powołał członków nowej Powiatowej...
WSPARCIE DLA NGO

WSPARCIE DLA NGO

W ramach wspierania organizacji pozarządowych w realizacji zadań na rzecz...
16
Niedziela
Luty 2025
Loading...
Poprzedni Luty Następny
Po Wt Śr Cz Pt So Nd
2728293031
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
12
imieniny:
Danuty, Daniela, Juliany
Zgłoś wydarzenie Pokaż kalendarz

CHCEMY DOBREJ KOMUNIKACJI

2016-06-29 10:46:41

Co jakiś czas jak bumerang powraca temat budowy Obwodnicy Północnej Aglomeracji Trójmiejskiej. O tym, że dla Wejherowa, Redy, Rumi i całego powiatu wejherowskiego jest to inwestycja strategiczna, nie trzeba nikogo przekonywać. Jest to także inwestycja niezwykle kosztowna, przekraczająca możliwości finansowe lokalnych samorządów. Pojawiło się jednak światełko w tunelu.

W Żelistrzewie 20 czerwca odbyło się pierwsze z cyklicznych spotkań przedstawicieli samorządów z posłami i senatorami regionu, dotyczące budowy OPAT (Obwodnicy Północnej Aglomeracji Trójmiejskiej). Organizatorami wydarzenia byli: Starosta Wejherowski Gabriela Lisius, Starosta Pucki Jarosław Białk, Prezydent Miasta Wejherowa Krzysztof Hildebrandt oraz Prezydent Miasta Gdyni Wojciech Szczurek.

Samorządowcy podkreślali, że braki w infrastrukturze drogowej województwa pomorskiego stanowią barierę rozwojową dla jego północnych gmin. Rozwój gospodarczy tych gmin, a także rozwój branży morskiej, logistycznej czy turystycznej wymagają jak najszybszej poprawy zaniedbywanej od wielu lat rozbudowy sieci drogowej. W trakcie spotkania zebrani wysłuchali m.in. prezentacji wiceprezydenta Gdyni ds. rozwoju Marka Stępy pt. "OPAT – droga do rozwoju północnej części metropolii".

CZYM JEST OPAT

Aktualny stan drogowy przedstawia się następująco. Obwodnica Trójmiasta kończy się w Gdyni Chyloni, gdzie strumień samochodów wlewa się w drogę krajową nr 6. Część jedzie na wschód w kierunku centrum Gdyni, portu i terminalu kontenerowego, a część skręca na zachód udając się przez Rumię do Redy, gdzie następnie turyści "odbijają" na północ w kierunku Pucka, Władysławowa i półwyspu helskiego, a pozostali przez Wejherowo jadą na Słupsk i Koszalin. Dodatkowo, przed końcem obwodnicy istnieje zjazd przekierowujący część ruchu samochodowego bezpośrednio na estakadę Kwiatkowskiego i dalej do portu oraz do terminalu kontenerowego.

Ten stan rodzi określone problemy. Przepustowość trasy Kwiatkowskiego, uwzględniając rosnący ruch samochodów osobowych z Pogórza do centrum Gdyni, dochodzi do granicy wydolności. Zakończenie obwodnicy Trójmiasta poprzez "wlanie" całego potoku pojazdów w drogę krajową nr 6 generuje korki i zatory, szczególnie uciążliwe w okresach wakacyjnych i urlopowych. Zdarza się, że pojazdy stoją od zjazdu z obwodnicy, przez Rumię i Redę, a nawet dalej. Przepustowość tych sieci drogowych uniemożliwia rozwój gospodarczy i hamuje rozwój turystyki.

Stąd pomysł na "przedłużenie" obwodnicy Trójmiasta, która biegłaby dalej na północ przecinając Gdynie. Jedna z odnóg łączyłaby się z portem stając się alternatywą dla trasy Kwiatkowskiego, a druga po wyjściu z Gdyni kierowałaby się na północny zachód i wiodła obrzeżami Rumi i Redy, przecinając za Redą obecną drogą na Puck i Władysławowo, a następnie zakręcałaby na zachód łącząc się z krajową "6" przed Wejherowem.

CO DALEJ

Koncepcja OPAT-u znana jest od dawna. Problemem do tej pory była kwestia pieniędzy. Tak potężnej inwestycji nie są w stanie udźwignąć nawet budżety połączonych samorządów gmin północnej części województwa pomorskiego i Gdyni. Szansą na realizację tej inwestycji jest wciągnięcie jej na listę strategicznych inwestycji krajowych, co umożliwi finansowanie jej z budżetu centralnego. Do tej pory Ministerstwo Infrastruktury nie zgadzało się na to. Aktywność samorządowców i wciągnięcie do tej dyskusji posłów i senatorów z Pomorza ma stworzyć grupę nacisku, która doprowadzi do zmiany nastawienie urzędników centralnych i rozpoczęcia budowy tej bardzo potrzebnej na Pomorzu inwestycji drogowej.

W dalszej części spotkania w Żelistrzewie zebrani wysłuchali prezentacji Prezesa Zarządu PKP SKM w Trójmieście Macieja Lignowskiegio, który omówił projekt "Modernizacja linii kolejowej nr 202 na odcinku Gdynia Chylonia – Słupsk".

Tomasz Magulski

tomasz.magulski@tubawejherowa.pl



Przeczytaj również
Kolejny krok w drodze do zakupy hybrydowych autobusów, które będą wozić mieszkańców Powiatu Wejherowskiego. W minioną środę w Starostwie Powiatowym podpisano umowę z dostawcą pojazdów, firmą ABP...

2025-02-14 11:36:45

Starosta Wejherowski wręczył nominacje i powołał członków nowej Powiatowej Rady Rynku Pracy kadencji 2025 – 2029. Tworzy je 12 osób, które reprezentują m.in. organizacje związkowe, organizacje...

2025-02-13 10:39:07

Za nami pierwsza w tym roku sesja Rady Powiatu Wejherowskiego. Obrady przebiegały sprawnie i bez kontrowersji. Przyjęto pakiet uchwał ważnych dla kadry pedagogicznej szkół dla których Starostwo w...

2025-02-03 13:45:05

NAJNOWSZE OKAZJE

NAJNOWSZE TUBONY

NAJNOWSZE GAZETKI

Dołącz do
swoich znajomych!