KONIEC PRZEBUDOWY

KONIEC PRZEBUDOWY

Ulga dla pasażerów komunikacji miejskiej i zmotoryzowanych. Reda znowu...
ZATRZYMANA 15-LATKA

ZATRZYMANA 15-LATKA

Funkcjonariuszem policji jest się nie tylko na służbie. Dzięki...
POLICJANCI NA KORTACH

POLICJANCI NA KORTACH

Tym razem nie chodziło o żadna policyjną akcję, a o profilaktykę. W ramach...
NOWA ENERGIA

NOWA ENERGIA

W ramach projektu Stolemy Energii wejherowskie trafostacje stają się...
VIP HEATHLY FIT

VIP HEATHLY FIT

Na czym polega wygląd fit i jak połączyć szczupłą, atrakcyjną sylwetkę z...
21
Niedziela
Lipiec 2019
Loading...
Poprzedni Lipiec Następny
Po Wt Śr Cz Pt So Nd
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
1234
imieniny:
Danieli, Wawrzyńca, Wiktora
Zgłoś wydarzenie Pokaż kalendarz

WYKORZYSTAĆ SZANSE

2019-02-08 21:10:00

O szansach i zagrożeniach wynikających z budowy drogi ekspresowej S6 oraz o tym, jak najwłaściwiej przygotować się na tę inwestycje rozmawiano w Starostwie Powiatowym w Wejherowie. Gościem specjalnym panelu dyskusyjnego był marszałek województwa pomorskiego Mieczysław Struk.

Droga ekspresowa S6, zwana „Trasą Kaszubską” to nowopowstający odcinek drogowy łączący obwodnicę Trójmiasta na wysokości Gdyni Wielkiego Kacka z Lęborkiem. W większości przebiegać on będzie w zupełnie nowej lokalizacji, łącząc się na wysokości Bożegopola Wielkiego z dotychczasową drogą krajową nr 6. Znaczna część tego odcinka biec będzie po ziemiach powiatu wejherowskiego – głównie w gminie Szemud i gminie Luzino.

W spotkani, które odbyło się w piątek 8 lutego br. z inicjatywy Regionalnej Izy Przemysłowej NORDA wspartej przez Powiatową Radę Przedsiębiorczości działającą przy Staroście Wejherowskim udział wzięli między innymi: marszałek województwa pomorskiego Mieczysław Struk, starosta pucki Jarosław Białk, starosta wejherowska Gabriela Lisius, wicestarosta wejherowski Jacek Thiel, wójt gminy Szemud Ryszard Kalkowski, wójt gminy Wejherowo Henryk Skwarło, zastępca prezydenta Wejherowa Beata Rutkiewicz, Dyrektor Zarządu Drogowego Robert Lorbiecki, przewodniczący Powiatowej Rady Przedsiębiorczości Leszek Glaza oraz samorządowcy i przedsiębiorcy.

Pierwsza część spotkania poświęcona była budowie Trasy Kaszubskiej z uwzględnieniem rozprowadzenia ruchu samochodowego z drogi ekspresowej S6, poprzez planowane węzły komunikacyjne, w sieć dróg wojewódzkich, powiatowych i gminnych naszego regionu. Po obejrzeniu prezentacji przebiegu tej drogi ekspresowej rozpoczęła się dyskusji, w której przedsiębiorcy przede wszystkim zwracali uwagę na zagrożenia wynikające z niewłaściwego połączenia S6 z drogami lokalnymi. Podnoszono kwestie konieczności przebudowy niektórych dróg, zmiany organizacji ich ruchu oraz konieczności budowy bezpiecznych, bezkolizyjnych skrzyżowań. Podobnie, konieczna będzie budowa bezpiecznych węzłów drogowo-kolejowych.

Samorządowcy i przedsiębiorcy zwracali uwagę na konieczność poprawy przepustowości już istniejących połączeń drogowych, z terenu przez który przebiegać będzie Trasa Kaszubska, z terenami położonymi na północy województwa. Jest to szczególnie ważne dla mieszkańców Wejherowa (droga wojewódzka 218 Szemud-Wejherowo) oraz mieszkańców gminy Wejherowo (Bieszkowice, Nowy Dwór Wejherowski, Gościcino, Gowino, Sopieszyno, Bolszewo). Jednym ze zgłaszanych postulatów był pomysł, aby wszystkie drogi odchodzące od węzła Szemud, zostały wykonane w technologii dróg dwupasmowych. Pozwoli to w przyszłości na przebudowę dróg lokalnych, co umożliwi opanowanie prognozowanego zwiększenia ruchu kołowego na odcinkach od S6 do obecnej drogi krajowej nr 6. Mocno zwracali na to uwagę samorządowcy z miasta i gminy Wejherowo, wskazując dodatkowo na trwające aktualnie inne inwestycje drogowe prowadzone przez te samorządy. Podjęcie kolejnych, ważnych inwestycji drogowych jest dla nich niemożliwe z powodu braku środków własnych. Wsparcie ze strony Urzędu Marszałkowskiego byłoby w tym zakresie bardzo potrzebne.

Kwestia zaprojektowania właściwych rozwiązań drogowych dla powiatu wejherowskiego, to nie tylko kwestia uniknięcia "zakorkowania" naszych dróg ale także realizacji rozwiązań, które na lata zapewnią nam przepustowość. Po oddaniu do użytku Trasy Kaszubskiej spodziewać się możemy wzmożonego ruchu tranzytowego oraz turystycznego. Sama droga ekspresowa S6 może także zachęcać do lokowania nowych firm w jej bezpośrednim sąsiedztwie, co dodatkowo wzmoże ruch kołowy.

W dalszej części spotkania rozmawiano o planach miasta Wejherowa na budowę węzłów drogowych Zryw, Kwiatowa i Nanice w kooperacji z Państwowymi Liniami Kolejowymi, jako o elemencie nie tylko udrażniającym komunikację w obrębie miasta ale jako o niezbędnym elemencie efektywnego "rozprowadzenia" ruchu tranzytowego na północ województwa pomorskiego. Chcąc efektywnie skomunikować obszar powiatu wejherowskiego i puckiego z pozostałymi terenami województwa, potrzebna jest rozbudowa istniejących połączeń drogowych pomiędzy powiatami. Elementem wspierającym mogłaby tutaj być koncepcja Via Maris (przedłużenie obwodnicy Trójmiasta omijające Rumię i Redę od północy, prowadzące do Pucka i Władysławowa). Jest to projekt centralny, który jak na razie nie wyszedł poza fazę zapowiedzi.

Kolejnym uzupełnieniem rozszerzenia sieci komunikacyjnej jest koncepcja rewitalizacji połączenia kolejowego Wejherowo – Rybno. Pomysł pojawił się wiele lat temu, lecz pomimo przychylności ze strony lokalnych samorządów, nie doczekał się konkretnego wsparcia ze strony kolei państwowych. Wspólnie zastanawiano się nad możliwościami skutecznego lobbowania na rzecz zachęcenia PLK do rozpoczęcia tej inwestycji. Być może wciągnięcie tego zadania na listę strategicznych projektów Urzędu Marszałkowskiego i wspólne zabieganie o przychylność dla tego projektu pozwoliłoby ruszyć tę sprawę.

Marszałek Struk ze zrozumieniem odniósł się do sygnalizowanych problemów, deklarując swoje wsparcie, pomoc w mediacji oraz gotowość wspólnego finansowania poszczególnych przedsięwzięć. Z uwagi na już prowadzone przez samorządy inwestycje, możliwości sfinansowania kolejnych zadań są mocno ograniczone. Zdaniem marszałka wspólne podjęcie poszczególnych tematów, przy zaangażowaniu Urzędu Marszałkowskiego i rozpisaniu zadań na etapy, pozwoliłoby sukcesywnie realizować najważniejsze przedsięwzięcia drogowe. Zwrócił także uwagę na konieczność skrupulatnych negocjacji i uzgodnień samorządów gminnych z Główną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad od której zależą wszystkie kwestie związane z przebiegiem i budową drogi S6 – Trasy Kaszubskiej.

Element, który może spowodować diametralna zmianę w układzie komunikacyjnym województwa, stanowi potencjalna lokalizacja elektrowni atomowej. W przypadku wybrania pod jej budowę terenu w obrębie województwa pomorskiego, spodziewać się należy potężnych inwestycji centralnych z tym związanych, a wtedy także układ lokalnych dróg kolejowych i samochodowych ulegnie istotnym zmianom i modernizacjom. W tej sprawie trzeba jednak czekać na oficjalne decyzje rządowe.

Na zakończenie wszyscy uczestnicy zgodnie uznali, że tego typu spotkania należy kontynuować w podobnej formule i regularnie.

Tomasz Magulski

tomasz.magulski@tubawejherowa.pl



Przeczytaj również
Samorządowcy i przedsiębiorcy wspólnie lobbują u Marszałka Województwa Pomorskiego w sprawie nowych rozwiązań drogowych. Działania mają na celu skłonienie marszałka do podjęcia wspólnych...

2019-07-12 10:10:13

Powiatowy Urząd Pracy w Wejherowie ogłasza nabór wniosków o dofinansowanie kosztów kształcenia pracowników i pracodawców. Pieniądze będą pochodzić z Krajowego Funduszu Szkoleniowego, a wysokość...

2019-07-08 15:15:06

Lokalny Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich w Gdańsku zaprasza przedsiębiorców na spotkanie informacyjne poświęcone zagadnieniom związanym z Funduszami Europejskimi na rozwój działalności...

2019-07-08 09:51:18

NAJNOWSZE OKAZJE

NAJNOWSZE TUBONY

NAJNOWSZE GAZETKI

Dołącz do
swoich znajomych!