RADA RYNKU PRACY

RADA RYNKU PRACY

Starosta Wejherowski wręczył nominacje i powołał członków nowej Powiatowej...
WSPARCIE DLA NGO

WSPARCIE DLA NGO

W ramach wspierania organizacji pozarządowych w realizacji zadań na rzecz...
ZMIANA LOKALIZACJI PRZYSTANKU

ZMIANA LOKALIZACJI PRZYSTANKU

Jak informuje Miejski Zakład Komunikacyjny, od najbliższego poniedziałku...
POŚCIG

POŚCIG

Próbował uciekać przed policjantami, ale bezskutecznie. Dzięki...
SKUTECZNA AKCJA SŁUŻB

SKUTECZNA AKCJA SŁUŻB

Kilkanaście kilogramów narkotyków zabezpieczyli wejherowscy mundurowi w...
13
Czwartek
Luty 2025
Loading...
Poprzedni Luty Następny
Po Wt Śr Cz Pt So Nd
2728293031
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
12
imieniny:
Grzegorza, Lesława, Katarzyny
Zgłoś wydarzenie Pokaż kalendarz

ELEKTROWNIA JĄDROWA - AKTUALNOŚCI

2022-06-23 13:17:33

We środę w Starostwie Powiatowym w Wejherowie odbyło się spotkanie samorządowców z przedstawicielami Polskich Elektrowni Jądrowych oraz  podmiotami odpowiedzialnymi za budowę infrastruktury towarzyszącej budowie elektrowni jądrowej. Omawiano wstępny harmonogram działań oraz poinformowano o aktualnym stanie działań związanych z inwestycją.

Spotkanie miało charakter roboczy. Służyło przede wszystkim wymianie informacji o statusie realizacji poszczególnych inwestycji towarzyszących, a także planowanych działań związanych z procedurami pozwoleniowymi oraz pracami projektowymi elektrowni. W spotkaniu, oprócz przedstawicieli Polskich Elektrowni Jądrowych udział wzięli także reprezentanci firm: PKP Polskie Linie Kolejowe, Polskie Sieci Elektroenergetyczne oraz Głównej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Jedną z prezentacji była wizualizacja zabudowań i infrastruktury przyszłej elektrowni atomowej. Przedstawiciele PEJ pokrótce przedstawili i omówili poszczególne elementy zabudowy zwracając uwagę, że zarówno w trakcie prac, jak i późniejszej eksploatacji elektrowni, plaża morska przy której realizowana będzie inwestycja, cały czas (z drobnymi wyjątkami) będzie dostępna dla mieszkańców i turystów. Pojawi się także na niej molo, które służyć będzie transportowi morskiemu elementów niezbędnych w procesie budowy. Po zakończeniu inwestycji molo służyć będzie mieszkańcom.

Aktualnie PEJ oczekują na publiczne udostępnienie "Raportu o oddziaływaniu na środowisko" oraz, będące ważnym elementem całej procedury, konsultacje społeczne. Wkrótce rozpocznie się także postępowanie transgraniczne, w którym udział wezmą państwa sąsiadujące z Polską.

Spółka zadeklarowała także, że w okresie do końca września br., na terenie Gminy Choczewo nie będą prowadzone żadne inwazyjne prace geologiczne, wiertniczy, czy też inna działalność, która mogłaby być uciążliwa dla turystów.

Przed rozpoczęciem budowy elektrowni niezbędne jest zrealizowanie tzw. inwestycji towarzyszących służących odpowiedniemu skomunikowaniu rejonu bodowy z sieciami transportowymi w celu dystrybucji materiałów oraz siły roboczej. W tym celu inwestor wykorzystywać będzie m.in. transport morski – towary i elementy docierać będą najpierw do portów w Gdyni i Gdańsku, a stamtąd po przeładunku na barki płaskodenne, będą holowane do Lubiatowa/kopalina i tam rozładowywane na zawczasu wybudowane molo.

Kluczowe znaczenie dla sprawnego przebiegu inwestycji będą mieć także nowe połączenia kolejowe i drogowe. Przedstawiciele PKP Polskie Linie Kolejowe poinformowali o przygotowanych dwóch koncepcjach przebiegu linii kolejowej, która połączy teren budowy w Kopalinie/Lubiatowie z Wejherowem z jednej strony i z Lęborkiem oraz Łebą z drugiej strony. Nowa linia będzie zaprojektowana tak, aby po zakończeniu budowy służyła lokalnej komunikacji pasażersko-towarowej. Plany zakładają, że całość nowej linii będzie zelektryfikowana i przystosowana do rozwijania na niej prędkości do 120 km/h. Aktualnie rozważane są różne warianty jej przebiegu. Wiadomo, że nowa linia będzie zaczynać się w Wejherowie i poprowadzi do Łeby przez Lębork – z odnogą w kierunku Choczewa. Wymagać to bezie modernizacji linii kolejowej na odcinku Lębork – Łeba (LK 229) oraz modernizacji linii kolejowej na odcinku Wejherowo – Choczewo (LK 230) wraz z budową nowych odcinków. Dodatkowo wybudowany zostanie zupełnie nowy jednotorowy odcinek Łeba – Choczewo. PKP PLK traktują tę koncepcję jako podstawową.

Alternatywnie bierze się pod uwagę wariant zakładający modernizację linii kolejowej na odcinku Wejherowo – Garczegorze (LK230) oraz linii kolejowej na odcinku Lębork – Garczegorze (LK229) wraz z budową jednotorowej linii na odcinku od elektrowni, przez Choczewo do Garczegorza, gdzie nastąpi połączenie z LK230. Trwają analizy i konsultacje w sprawie ostatecznego wyboru wariantu. W zależności od ostatecznej decyzji, prace związane z budową połączeń kolejowych zostaną tak poprowadzone aby najpóźniej z końcem 2026 roku połączenie teren budowy miało sprawne połączenie kolejowe.

Przedstawiciele Głównej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad potwierdzili decyzję o budowie nowej drogi łączącej teren budowy elektrowni w Gminie Choczewo z węzłem Łęczyce drogi ekspresowej S6 (Trasa Kaszubska). Będzie to jednojezdniowa droga o parametrach klasy GP (droga główna ruchu przyspieszonego). Aktualnie trwa procedura oceny ofert w przetargu na sporządzenie dokumentacji dla budowy nowej drogi. Należy spodziewać się, że decyzja i podpisanie umowy z wykonawcą zapadnie w lipcu br. Nowa droga krzyżować się będzie z obecną drogą wojewódzką nr 213 w okolicy Przebendowa/Żelazna. W zależności od wyboru ostatecznego jej przebiegu, będzie mieć ona długość od 30 do 35 km. Planowany termin oddania jej do użytkowania to 2028 rok.

Sprawy związane z budową i położeniem infrastruktury przesyłowej służącej wyprowadzeniu mocy z elektrowni jądrowej omówili przedstawiciele Polskich Sieci Elektroenergetycznych. Zgodnie z założeniami, w celu wyprowadzenia mocy, na terenie elektrowni powstanie sieć energetyczna 400 kV wraz z rozdzielnią. Powstanie także linia zasilającą elektrownie atomową poprowadzona z Elektrowni Żarnowiec (linia 110 kV).

Obecni na spotkaniu przedstawiciele Polskich Elektrowni Jądrowych poinformowali, że decyzja o wyborze technologii w jakiej pracować będzie przyszła elektrownia atomowa, powinna zapaść do końca roku 2022 i zostanie podjęta na szczeblu rządowym.

Ze wstępnych szacunków wynika, że na etapie przygotowawczym do budowy elektrowni (do końca 2027 roku) na terenie Gminy Choczewo i gmin sąsiednich pracować będzie około 1.750 pracowników. Na etapie budowy elektrowni atomowej będzie to około 8.000 osób, a na etapie eksploatacji elektrowni będzie to około 800 specjalistów, najprawdopodobniej wraz z rodzinami.

Spotkanie zakończyło się konkluzją o potrzebie kolejnych, spotkań na których strona samorządowa będzie mogła przekazywać swoje uwagi i oczekiwania po to aby głos lokalnych mieszkańców był brany pod uwagę na etapie projektowania całości inwestycji.

Tomasz Magulski

tomasz.magulski@tubawejherowa.pl



Przeczytaj również
Starosta Wejherowski wręczył nominacje i powołał członków nowej Powiatowej Rady Rynku Pracy kadencji 2025 – 2029. Tworzy je 12 osób, które reprezentują m.in. organizacje związkowe, organizacje...

2025-02-13 10:39:07

Za nami pierwsza w tym roku sesja Rady Powiatu Wejherowskiego. Obrady przebiegały sprawnie i bez kontrowersji. Przyjęto pakiet uchwał ważnych dla kadry pedagogicznej szkół dla których Starostwo w...

2025-02-03 13:45:05

Rozpoczyna się coroczna kwalifikacja wojskowa. W całym kraju obowiązkowi temu podlega około 230 tys. osób. Kwalifikacja wojskowa rozpocznie się 3 lutego i potrwa do 30 kwietnia 2025 r. Powiatowa...

2025-01-31 13:48:07

NAJNOWSZE OKAZJE

NAJNOWSZE TUBONY

NAJNOWSZE GAZETKI

Dołącz do
swoich znajomych!