Z HISTORII MIASTA…
Gratka dla miłośników historii. Muzeum Piśmiennictwa i Muzyki Kaszubsko...2024-04-19
2024-04-17
MAMY SREBRO»2024-04-16
CENNE ZWYCIĘSTWO»2024-04-15
LIDER WYGRYWA W WEJHEROWIE»2024-04-11
PUCHAROWA PORAŻKA»CZY KOLEJ DO RYBNA RUSZY?
2015-05-24 19:43:36
20 maja w siedzibie Gminnej Biblioteki Publicznej w Bolszewie przedstawiciele samorządów powiatu wejherowskiego zainteresowanych rewitalizacją linii kolejowej Wejherowo – Rybno podpisali porozumienie w sprawie opracowania wstępnego studium wykonalności tej inwestycji.
Czy linia kolejowa numer 230 z Wejherowa do Rybna zostanie ponownie uruchomiona? Na to pytanie odpowie analiza, którą zleciły samorządy z powiatu wejherowskiego. Chodzi o to by odpowiedzieć na pytania czy połączenie się opłaci, czy ma szanse się utrzymać i czy mieszkańcy będą z niego korzystać.
Podpisanie porozumienia jest sformalizowaniem rozmów, które prowadzone są od dłuższego czasu. Umożliwi ono opracowanie wstępnego studium wykonalności dla rewitalizacji linii kolejowej nr 230 na odcinku od Wejherowa do Rybna. W porozumieniu starostwo powiatowe, gmina Gniewino, miasto Wejherowo oraz gmina Wejherowo deklarują wkład finansowy (pokrycie kosztów tego opracowania), ponadto stroną jest też marszałek województwa pomorskiego i spółki kolejowe: SKM i PLK PKP. Ułatwienie dojazdu zarówno mieszkańcom jak i turystom, odciążenie ruchu drogowego oraz transport towarowy – to najważniejsze korzyści, jakie, zdaniem samorządowców, przyniesie rewitalizacja linii kolejowej od Wejherowa do Rybna. Zarówno samorządowcy, jak i przedstawiciele Urzędu Marszałkowskiego oraz spółek kolejowych, są przekonani, że rewitalizacja tej linii kolejowej jest nie tylko możliwa, ale też bardzo potrzebna.
- Gmina Gniewino, gdy zaprzestano użytkowania tej linii, szukała rozwiązań, aby ją od nowa uruchomić – mówi Mirosław Marcinkiewicz, kierownik referatu rozwoju gminy, infrastruktury i środowiska UG Gniewno. - Mieszka tu ponad 7 tys. osób, przy byłym węźle kolejowym w Rybnie wciąż stoją samochody mieszkańców, którzy przesiadają się na komunikację zbiorową (autobusy). Jest to dla nas sygnałem, że tych samochodów będzie przybywać. Oczywiście, jeśli już tę linię będzie się budować, musimy myśleć też o transporcie towarowym. Jesteśmy przecież na etapie podjęcia decyzji o lokalizacji elektrowni jądrowej, na terenie gminy są złoża gazu i ropy naftowej. Taki transport jest więc niezbędny.
- Sama linia kolejowa do przewozów pasażerskich to za mało – twierdzi Krzysztof Czopek z Urzędu Marszałkowskiego. – Tu trzeba też wziąć pod uwagę potrzeby towarowe i studium to ma uwzględnić.
- Ta linia ożywi tereny, w których występuje wysokie bezrobocie – uważa Gabriela Lisius, starosta wejherowski. – Poza tym jest problem z dotarciem do stolicy powiatu dla mieszkańców gminy Choczewo czy Gniewino, tak więc uruchomienie tej linii umożliwi dorosłym mieszkańcom łatwiejsze dotarcie do miejsc pracy a młodzieży do szkół.
- To będzie inwestycja stosunkowo droga – przyznaje Henryk Skwarło, wójt gminy Wejherowo – i pewnie będzie przekraczała nasze możliwości. Oczywiście będziemy w niej partycypować, ale nie wyobrażam sobie jej realizacji bez środków zewnętrznych.
W jakiej perspektywie czasowej może dojść do realizacji tego przedsięwzięcia?
- To nie jest kwestia dwóch czy trzech lat – uważa Maciej Lignowski, prezes spółki PKP SKM – ale w ciągu pięciu – sześciu lat jest duża szansa, aby ta linia powstała.
Rybno leży na trasie linii kolejowej Wejherowo – Choczewo - Lębork. Istniejąca przed laty linia kolejowa była powiązana z budowaną w pobliżu elektrownią szczytowo – pompową i atomową. W ostatnich latach trakcja elektryczna została całkowicie zdemontowana a sama linia zawieszona. Teraz jest szansa na wznowienie ruchu kolejowego na tym odcinku.
Mirody
-
2024-04-16
-
2024-04-16
-
2024-04-04
2024-04-16 14:57:34
NAJNOWSZE OKAZJE
NAJNOWSZE TUBONY
NAJNOWSZE GAZETKI
swoich znajomych!
z innymi!